هیمه خانه

مزایای چوب راش

را e1685035620691

چوب های روس، راش، ساج و گردو در ایران بیشترین استفاده در مبلمان را دارد. البته استفاده از مواد پولیمری نیز در بازار ایران رواج دارد اما به خاطر استفاده از جنس های نامرغوب به شدت بدنام شده است.

دانستنی هایی درباره چوب راش

چوب به خاطر دوام و شکل پذیری مناسب، بیشترین استفاده را در صنعت مبلمان ایران داشته، لذا به برخی معایب و محاسن این چوب می پردازیم.
چوب راش مورد استفاده در ایران دو نوع است.

چوب راش ایرانی

چوب راش گرجستان

راش ایرانی که عموما در جنگل های نور و آستارا وجود دارد گونه ی مرغوبی از راش است که با قیمت های نسبت مناسبی نیز تهیه می شود.

شاید مهم ترین دلیلی که باید راش گرجستان را جایگزین راش ایرانی کرد، مساله ی گره های راش ایرانی هست که پس از پوشش اولیه و ثانویه در رنگ کاری مبل، گره های چوب رنگ را به خود گرفته و سطح صاف و صیقلی نخواهیم داشت.

چوب راش خوش تراش و خوش منبت است و تفاوتی در گونه ی ایرانی و گرجستانی آن وجود ندارد و برای ساخت مبلمان می بایست چوب راش ابتدا خشک شود.
چوب راش عموما در ساخت مبل های کلاسیک استفاده می شود.
از دیگر مواردی که در ساخت مبلمان چوب راش گرجستان را نسبت به راش ایرانی پرطرفدار تر کرده، قطر بیشتر چوب راش گرجستان است که با بدست آوردن الوارهای قطورتر و بزرگ تر دست هنرمندان نجار را در ساخت مبل باز تر می گذارد. البته موارد دیگری از جمله کم بودن گره های چوب راش گرجستان نسبت به راش ایرانی و همینطور رطوبت بین این دو گونه، موارد مهمتری به حساب می آیند.
شناخت کلی چوب راش

به طور کلی چوب راش ایران از چوب های گران قیمت و کمیاب درختان جنگل های تنک شمال کشور به حساب می آید.
چوب راش در رده ی چوب های سنگین به حساب می آید و به دلیل بافت بسیار مستحکم، همینطور خوش تراش و خوش برش بودن آن گزینه مناسبی برای ساخت مبلمان و صنایع چوبی دارد.
از دیگر محاسن چوب راش، عدم نفوذ و علاقه موریانه به این چوب به دلیل بافت بسیار مستحکم و همگن آن است.
چوب راش به راحتی ورقه ورقه شده و گزینه خوبی برای الوارگیری، روکش گیری و تخته های چندلایه است. از دیگر کاربردهای چوب راش ساخت ام دی اف با روکش چوب است.

چوب راش بخاطر استحکام، کم گره بودن، خوش تراش بودن، رنگ زیبا و همینطور خطوط و بافت زیبا در ساخت مبلمان استفاده می شود.

مطالب مرتبط